17 жовтня 2017 року

Публічна інформація
Проект постанови Кабінету Міністрів України "Про референтне ціноутворення на лікарські засоби"

Версія для друку

Статус: Проект - архів

Повідомлення про оприлюднення

Проект постанови Кабінету Міністрів України "Про референтне ціноутворення на лікарські засоби"

Пояснювальна записка

Аналіз регуляторного впливу

 


 

ПОВІДОМЛЕННЯ ПОВІДОМЛЕННЯ ПРО ОПРИЛЮДНЕННЯ
проекту постанови Кабінету Міністрів України
"Про референтне ціноутворення на лікарські засоби"

 

Міністерством охорони здоров'я України на громадське обговорення пропонується проект постанови Кабінету Міністрів України "Про референтне ціноутворення на лікарські засоби".

Метою проекту постанови є удосконалення декларування зміни оптово-відпускних цін без урахування податку на додану вартість з 1 серпня 2016 року. шляхом упровадження механізму референтного ціноутворення на лікарські засоби:

- включені до переліку лікарських засобів вітчизняного та іноземного виробництва, які можуть закуповувати заклади й установи охорони здоров'я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 вересня 1996 року № 1071 "Про порядок закупівлі лікарських засобів закладами та установами охорони здоров'я, що фінансуються з бюджету" (крім наркотичних і психотропних лікарських засобів, прекурсорів, діючих речовин (субстанцій), медичних газів та лікарських форм, які виготовляються в аптеках за рецептами лікарів (магістральними формулами) та на замовлення лікувально-профілактичних закладів з дозволених до застосування діючих та допоміжних речовин,

- вартість яких підлягає відшкодуванню за кошти державного та місцевих бюджетів, а також, установити, що:

1) заклади і установи охорони здоров'я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів, закуповують лікарські засоби за цінами, які не перевищують рівня задекларованих змін оптово-відпускних цін з урахуванням, податку на додану вартість та граничних постачальницько-збутових і торговельних (роздрібних) надбавок, установлених постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2008 року № 955 "Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення";

2) зміни оптово-відпускних цін на лікарські засоби, внесених до набрання чинності цією постановою до реєстру оптово-відпускних цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, підлягають декларуванню відповідно до вимог цієї постанови до 1 жовтня 2016 року.

Пропозиції та зауваження від фізичних та юридичних осіб щодо проекту постанови надсилаються протягом місяця за адресою:

Міністерство охорони здоров'я України 01601, м. Київ, вул. Михайла Грушевського, 7, e-mail: taras.lyaskovsky@gmail.com, Лясковський Тарас Михайлович; dumenko@dec.gov.ua, Думенко Тетяна Михайлівна; gritsenko@moz.gov.ua, Гріценко Олександр Володимирович

Контактний телефон 200-06-68.

 


 

ПРОЕКТ

 

Про референтне ціноутворення на лікарські засоби

 

Відповідно до статей 5 і 13 Закону України "Про ціни і ціноутворення" Кабінет Міністрів України постановляє:

1. Удосконалити декларування зміни граничних оптово-відпускних цін без урахування податку на додану вартість з 1 серпня 2016 р. шляхом упровадження механізму референтного ціноутворення на:

лікарські засоби, включені до переліку лікарських засобів вітчизняного та іноземного виробництва, які можуть закуповувати заклади й установи охорони здоров'я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 вересня 1996 р. № 1071 "Про порядок закупівлі лікарських засобів закладами та установами охорони здоров'я, що фінансуються з бюджету" (Офіційний вісник України, 1996 р., № 17, ст. 480), крім наркотичних і психотропних лікарських засобів, прекурсорів, діючих речовин (субстанцій), медичних газів та лікарських форм, які виготовляються в аптеках за рецептами лікарів (магістральними формулами) та на замовлення лікувально-профілактичних закладів з дозволених до застосування діючих та допоміжних речовин (далі – лікарські засоби).

2. Установити, що

1) заклади і установи охорони здоров'я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів, закуповують лікарські засоби за цінами, які не перевищують рівня задекларованих змін граничних оптово-відпускних цін з урахуванням податку на додану вартість та граничних постачальницько-збутових і торговельних (роздрібних) надбавок, установлених постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2008 р. № 955 "Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення" (Офіційний вісник України, 2008 р., № 84, ст. 2825);

2) зміни оптово-відпускних цін на лікарські засоби, внесених до набрання чинності цієї постанови до реєстру оптово-відпускних цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, підлягають декларуванню відповідно до вимог цієї постанови до 1 жовтня 2016 року;

3) вимоги цієї постанови не поширюються на лікарські засоби та медичні вироби, які закуповуються відповідно до абзацу шістьнадцятого частини третьої статті 2 Закону України "Про публічні закупівлі".

3. Затвердити порядок декларування зміни граничних оптово-відпускних цін на лікарські засоби, що додається;

4. Визнати такими, що втратили чинність:

постанова Кабінету Міністрів України від 2 липня 2014 р. № 240 "Про референтне ціноутворення на лікарські засоби та вироби медичного призначення, що закуповуються за кошти державного та місцевих бюджетів" (Офіційний вісник України, 2014 р., № 56, ст. 1528);

пункт 3 Зміни, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2015 р. № 449 (Офіційний вісник України, 2015 р., № 54, ст. 1740);.

5. Міністерству охорони здоров'я:

1) до 1 серпня 2016 р. створити постійно діючу комісію Міністерства охорони здоров'я з регулювання цін на лікарські засоби та забезпечити умови для її роботи;

2) затвердити у місячний термін спільним наказом з Міністерством економічного розвитку і торгівлі порядок розрахунку граничних оптово-відпускної ціни на лікарський засіб.

6. Міністерству економічного розвитку та торгівлі, Міністерству соціальної політики, Міністерству фінансів забезпечити обов'язкове членство у постійно діючій комісії Міністерства охорони здоров'я з регулювання цін на лікарські засоби.

7. Державній службі з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів забезпечити здійснення державного контролю за встановленими цією постановою вимогами щодо рівня цін на лікарські засоби.

 

Прем'єр-міністр України В. ГРОЙСМАН

 


 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту постанови Кабінету Міністрів України
"Про референтне ціноутворення на лікарські засоби"

 

1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

Приймаючи до уваги необхідність приведення до єдиних уніфікованих правил визначення та застосування державних регульованих цін на лікарські засоби згідно з положеннями Закону України "Про ціни і ціноутворення" та з метою забезпечення економічної обґрунтованості зміни рівня цін на цю продукцію, у тому числі орієнтацію цін внутрішнього ринку на рівень цін світового ринку, виникає потреба в удосконаленні декларування зміни оптово-відпускних цін на лікарські засоби, включені до переліку лікарських засобів вітчизняного та іноземного виробництва, які можуть закуповувати заклади й установи охорони здоров'я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 вересня 1996 р. № 1071 "Про порядок закупівлі лікарських засобів закладами та установами охорони здоров'я, що фінансуються з бюджету" (Зібрання постанов Уряду України, 1996 р., № 17, ст. 480), крім наркотичних і психотропних лікарських засобів, прекурсорів, діючих речовин (субстанцій), медичних газів та лікарських форм, які виготовляються в аптеках за рецептами лікарів (магістральними формулами) та на замовлення лікувально-профілактичних закладів з дозволених до застосування діючих та допоміжних речовин (далі – лікарські засоби) та лікарські засоби, вартість яких підлягає відшкодуванню за кошти державного та місцевих бюджетів.

2. Мета і шляхи її досягнення

Мета проекту постанови – удосконалити декларування зміни оптово-відпускних цін без урахування податку на додану вартість з 1 серпня 2016 року. шляхом упровадження механізму референтного ціноутворення на: лікарські засоби, включені до переліку лікарських засобів вітчизняного та іноземного виробництва, які можуть закуповувати заклади й установи охорони здоров'я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 вересня 1996 р. № 1071 "Про порядок закупівлі лікарських засобів закладами та установами охорони здоров'я, що фінансуються з бюджету" (Зібрання постанов Уряду України, 1996 р., № 17, ст. 480), крім наркотичних і психотропних лікарських засобів, прекурсорів, діючих речовин (субстанцій), медичних газів та лікарських форм, які виготовляються в аптеках за рецептами лікарів (магістральними формулами) та на замовлення лікувально-профілактичних закладів з дозволених до застосування діючих та допоміжних речовин (далі – лікарські засоби),

лікарські засоби, вартість яких підлягає відшкодуванню за кошти державного та місцевих бюджетів, а також, установити, що:

1) заклади і установи охорони здоров'я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів, закуповують лікарські засоби за цінами, які не перевищують рівня задекларованих змін оптово-відпускних цін з урахуванням, податку на додану вартість та граничних постачальницько-збутових і торговельних (роздрібних) надбавок, установлених постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2008 р. № 955 "Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення" (Офіційний вісник України, 2008 р., № 84, ст. 2825, 2009 р., № 27, ст. 906; 2012 р., № 65, ст. 2655; 2014 р., № 95, ст. 2738; 2015 р., № 54, ст. 1740; 2016 р., №  3, ст. 166);

2) зміни оптово-відпускних цін на лікарські засоби, внесених до набрання чинності цією постановою до реєстру оптово-відпускних цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, підлягають декларуванню відповідно до вимог цієї постанови до 1 жовтня 2016 року.

Шляхами досягнення мети є прийняття проекту постанови.

3. Правові аспекти

Правовідносини в даній сфері регулюються наступними нормативно-правовими актами:

Закон України "Про лікарські засоби";

Закон України "Про ціни і ціноутворення";

постанови Кабінету Міністрів України:

від 5 вересня 1996 р. № 1071 "Про порядок закупівлі лікарських засобів закладами та установами охорони здоров'я, що фінансуються з бюджету"

від 17 жовтня 2008 року №955 "Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення".

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація проекту постанови не потребує додаткових фінансових та інших витрат з державного та місцевих бюджетів та від суб'єктів господарювання.

5. Позиція заінтересованих органів

Проект постанови потребує погодження з Міністерством фінансів України, Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, Міністерством соціальної політики, Державною службою розвитку підприємництва, Антимонопольним комітетом та Міністерством юстиції України.

6. Регіональний аспект

Проект постанови не потребує погодження з обласними та Київською міською державними адміністраціями.

61. Запобігання дискримінації

У проекті постанови відсутні положення, які містять ознаки дискримінації.

7. Запобігання корупції

У проекті постанови відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.

8. Громадське обговорення

З метою громадського обговорення проект постанови розміщено на офіційному сайті МОЗ України (www.moz.gov.ua ).

9. Позиція соціальних партнерів

Проект постанови не стосується соціально-трудової сфери.

10. Оцінка регуляторного впливу

Проект постанови є регуляторним актом. Прийняття проекту постанови дозволить удосконалити декларування зміни оптово-відпускних цін та запровадити механізм референтного ціноутворення на лікарські засоби.

101. Вплив реалізації акта на ринок праці

Проект постанови не впливає на ринок праці України.

11. Прогноз результатів

Прийняття проекту постанови дозволить

1. Удосконалити декларування зміни оптово-відпускних цін без урахування податку на додану вартість з 1 серпня 2016 року. шляхом упровадження механізму референтного ціноутворення на:

лікарські засоби, включені до переліку лікарських засобів вітчизняного та іноземного виробництва, які можуть закуповувати заклади й установи охорони здоров'я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 вересня 1996 р. № 1071 "Про порядок закупівлі лікарських засобів закладами та установами охорони здоров'я, що фінансуються з бюджету" (Зібрання постанов Уряду України, 1996 р., № 17, ст. 480), крім наркотичних і психотропних лікарських засобів, прекурсорів, діючих речовин (субстанцій), медичних газів та лікарських форм, які виготовляються в аптеках за рецептами лікарів (магістральними формулами) та на замовлення лікувально-профілактичних закладів з дозволених до застосування діючих та допоміжних речовин (далі – лікарські засоби);

лікарські засоби, вартість яких підлягає відшкодуванню за кошти державного та місцевих бюджетів.

2. Установити, що

1) заклади і установи охорони здоров'я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів, закуповують лікарські засоби за цінами, які не перевищують рівня задекларованих змін оптово-відпускних цін з урахуванням, податку на додану вартість та граничних постачальницько-збутових і торговельних (роздрібних) надбавок, установлених постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2008 р. № 955 "Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення" (Офіційний вісник України, 2008 р., № 84, ст. 2825, 2009 р., № 27, ст. 906; 2012 р., № 65, ст. 2655; 2014 р., № 95, ст. 2738; 2015 р., № 54, ст. 1740; 2016 р., №  3, ст. 166);

2) зміни оптово-відпускних цін на лікарські засоби, внесених до набрання чинності цією постановою до реєстру оптово-відпускних цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, підлягають декларуванню відповідно до вимог цієї постанови до 1 жовтня 2016 року.

3. Затвердити Порядок декларування зміни оптово-відпускних цін на лікарські засоби, що додається.

4. Підвищити доступність лікарських засобів для різних верст населення.

 

В.о. Міністра В. ШАФРАНСЬКИЙ

 


 

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
до проекту постанови Кабінету Міністрів України
"Про референтне ціноутворення на лікарські засоби"

 

1. Визначення проблеми

В умовах девальвації національної валюти, зменшення обсягів фінансування системи охорони здоров'я закономірно збільшуються витрати населення на лікарські засоби та значно зменшується їх доступність. Враховуючи необхідність забезпечення фізичної та економічної доступності лікарських засобів для населення шляхом зокрема стабілізації цін на фармацевтичному ринку України, визначення обґрунтованих та передбачуваних тенденцій щодо змін на них, Міністерством охорони здоров'я України розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України "Про референтне ціноутворення на лікарські засоби", яким передбачено:

1. Удосконалити декларування зміни оптово-відпускних цін без урахування податку на додану вартість з 1 серпня 2016 року. шляхом упровадження механізму референтного ціноутворення на:

лікарські засоби, включені до переліку лікарських засобів вітчизняного та іноземного виробництва, які можуть закуповувати заклади й установи охорони здоров'я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 вересня 1996 р. № 1071 "Про порядок закупівлі лікарських засобів закладами та установами охорони здоров'я, що фінансуються з бюджету" (Зібрання постанов Уряду України, 1996 р., № 17, ст. 480), крім наркотичних і психотропних лікарських засобів, прекурсорів, діючих речовин (субстанцій), медичних газів та лікарських форм, які виготовляються в аптеках за рецептами лікарів (магістральними формулами) та на замовлення лікувально-профілактичних закладів з дозволених до застосування діючих та допоміжних речовин (далі – лікарські засоби);

лікарські засоби, вартість яких підлягає відшкодуванню за кошти державного та місцевих бюджетів.

2. Установити, що

1) заклади і установи охорони здоров'я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів, закуповують лікарські засоби за цінами, які не перевищують рівня задекларованих змін оптово-відпускних цін з урахуванням, податку на додану вартість та граничних постачальницько-збутових і торговельних (роздрібних) надбавок, установлених постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2008 р. № 955 "Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення" (Офіційний вісник України, 2008 р., № 84, ст. 2825, 2009 р., № 27, ст. 906; 2012 р., № 65, ст. 2655; 2014 р., № 95, ст. 2738; 2015 р., № 54, ст. 1740; 2016 р., №  3, ст. 166);

2) зміни оптово-відпускних цін на лікарські засоби, внесених до набрання чинності цією постановою до реєстру оптово-відпускних цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, підлягають декларуванню відповідно до вимог цієї постанови до 1 жовтня 2016 року.

3. Затвердити Порядок декларування зміни оптово-відпускних цін на лікарські засоби, що додається.

4. Визнати такою, що втратила чинність, постанову Кабінету Міністрів України від 2 липня 2014 р. № 240 "Питання декларування зміни оптово-відпускних цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення" (Офіційний вісник України, 2014 р., № 56, ст. 1528, 2015 р., № 54, ст. 1740).

Прийняття цієї постанови Кабінету Міністрів України дозволить запровадити європейські, передбачувані та прозорі засади до ціноутворення на рецептурні лікарські засоби. Водночас – сформувати підґрунтя для впровадження реімбурсації на зазначену групу препаратів. Це, в свою чергу, є необхідною передумовою для ефективного обов'язкового медичного страхування та раціонального витрачання як бюджетних коштів, так і коштів населення країни.

Стратегічною метою впровадження референтного ціноутворення є підвищення рівня доступності лікарських засобів в умовах політики жорсткої економії.

Групи (підгрупи) Так Ні
Громадяни Так  
Держава Так  
Суб'єкти господарювання Так  

2. Цілі державного регулювання

Ціль проекту постанови – є впровадження референтного ціноутворення що дозволить підвищити рівень доступності лікарських засобів в умовах політики жорсткої економії, дозволить запровадити європейські, передбачувані та прозорі засади до ціноутворення на рецептурні лікарські засоби які відпускаються з аптечних закладів та ті, що закуповуються за державні кошти. Водночас – сформувати підґрунтя для впровадження реімбурсації на зазначену групу препаратів. Це, в свою чергу, є необхідною передумовою для ефективного обов'язкового медичного страхування та раціонального витрачання як бюджетних коштів, так і коштів населення країни

Шляхами досягнення мети є прийняття проекту постанови.

3. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей

Альтернатива 1: залишити ситуацію такою, яка вона є станом на сьогодні. Цей спосіб недоцільний, оскільки чинна процедура декларування зміни оптово-відпускних цін лікарських засобів не забезпечує їх доступності для населення.

Альтернатива 2: прийняти запропонований проект постанови. Цей спосіб є оптимальний, оскільки буде удосконалене декларування зміни оптово-відпускних цін лікарських засобів шляхом упровадження механізму референтного ціноутворення та буде затверджений новий Порядок декларування зміни оптово-відпускних цін на лікарські засоби, що закуповуються або вартість яких відшкодовується. Вище зазначене створить єдині уніфіковані правила визначення та застосування державних регульованих цін (граничних оптово-відпускних) на основні лікарські засоби згідно з положеннями Закону України "Про ціни і ціноутворення", що, в свою чергу, забезпечить умови для формування об'єктивних та підвищення економічної доступності основних лікарських засобів для різних верст населення.

4. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей.

Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) Бал результативності Коментарі
Альтернатива 1 1 Цей спосіб недоцільний, оскільки чинна процедура декларування зміни оптово-відпускних цін лікарських засобів не забезпечує їх доступності для населення.
Альтернатива 2 3 Створить єдині уніфіковані правила визначення та застосування державних регульованих цін (граничних оптово-відпускних) на основні лікарські засоби згідно з положеннями Закону України "Про ціни і ціноутворення", що, в свою чергу, забезпечить умови для формування об'єктивних та підвищення економічної доступності основних лікарських засобів для різних верст населення.

5. Механізми та заходи, які забезпечать розв'язання визначеної проблеми

Проектом постанови Кабінету Міністрів України передбачено запровадити механізм референтного ціноутворення на лікарські засоби шляхом встановлення граничних оптово-відпускних цін, включені до переліку лікарських засобів вітчизняного та іноземного виробництва, які можуть закуповувати заклади й установи охорони здоров'я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 вересня 1996 р. № 1071 "Про порядок закупівлі лікарських засобів закладами та установами охорони здоров'я, що фінансуються з бюджету" (Зібрання постанов Уряду України, 1996 р., № 17, ст. 480), крім наркотичних і психотропних лікарських засобів, прекурсорів, діючих речовин (субстанцій), медичних газів та лікарських форм, які виготовляються в аптеках за рецептами лікарів (магістральними формулами) та на замовлення лікувально-профілактичних закладів з дозволених до застосування діючих та допоміжних речовин (далі – лікарські засоби);

- лікарські засоби, вартість яких підлягає відшкодуванню за кошти державного та місцевих бюджетів;

Прийняття проекту постанови дозволить підвищити економічну доступність лікарських засобів та запровадити єдині уніфіковані правила визначення та застосування державних регульованих цін на лікарські засоби згідно з положеннями Закону України "Про ціни і ціноутворення".

6. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги

7. Строк дії регуляторного акта

Термін дії проекту постанови – необмежений, але доти, доки не будуть внесені відповідні зміни до нормативно-правових актів вищої юридичної сили.

8. Визначення показників результативності дії регуляторного акта

1) розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів цільових фондів – введення в дію вимог цієї постанови не потребує додаткових витрат з державного та місцевих бюджетів та буде здійснюватись за рахунок цільових видатків місцевих бюджетів;

2) доступність основних лікарських засобів, ціни на які будуть підлягати державному регулюванню, для населення, особливо соціально вразливих їх верств;

3) рівень поінформованості про норми проекту постанови оцінюється як середній, що забезпечується його оприлюдненням на офіційному сайті МОЗ України.

9. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта

Заходи щодо відстеження результативності акта базуються на Методиці відстеження результативності регуляторного акта, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 №308 (із змінами) та здійснюватимуться шляхом аналізу статистичних даних.

Спеціальне залучення наукових установ не передбачається.

Базове відстеження результативності зазначеного регуляторного акта здійснюється до початку набуття ним чинності шляхом опрацювання зауважень та пропозицій, висловлених під час громадського обговорення.

Повторне відстеження буде здійснено через 1 рік після набрання чинності регуляторним актом, за результатами якого можливо здійснити визначення показників базового та повторного відстеження.

 

В.о. Міністра В. ШАФРАНСЬКИЙ



Завантажити: Pro_20160711_0_dod.pdf ( 181.6 Kb )
 Президент України  Верховна Рада України  Урядовий портал  Головна сторінка